۱۳۸۸ تیر ۲۹, دوشنبه

طب قرآنی

طب قرآنی
www.tebbeghorani.com

با مطالعه ی این سایت می توانید با انجام دستورات قرآنی و تغییر روش خوراک خود به سلامتی و شفای دردهایتان از طریق قرآن برسید

۱۳۸۸ تیر ۲۷, شنبه

25 رجب سالروز شهادت مظلومانه امام هفتم شیعیان تسلیت باد

25 رجب سالروز شهادت مظلومانه امام هفتم شیعیان تسلیت باد

او امامي بزرگ قدر ، عظيم الشأن ، بسيار متهجّد ، اهل جديت در كوشش ، كسي كه كرامات او آشكار و به عبادت مشهور ، و به طاعت مواظب بود . شبها را در حال سجود و قيام سپري مي كرد و روزها را با صدقه وروزه مي گذرانيد وبه خاطر شدت حلم و گذشتي كه نسبت به جسارت كنندگان به خود داشت ، كاظم خوانده مي شد .

۱۳۸۸ تیر ۲۳, سه‌شنبه

عکس


راه سازی





۱۳۸۸ تیر ۲۲, دوشنبه

آموزش و ساخت وبلاگ فارسی

آموزش و ساخت وبلاگ فارسی

nbinfo2004@yahoo.com
09355306880

۱۳۸۸ تیر ۱۳, شنبه

روز پدر


سیزده رجب میلاد امیر مومنان علی(ع) و روز پدر مبارک باد

نقش گروه خونی



نقش گروه خونی

در پی اعلام نظر دانشمندان زیست شناس كه خصلت ، منش، رفتار، توان، كارائی، خلاقیت و خلق و خوی هر فرد بستگی به گروه خون وی دارد. در كشورهای صنعتی غرب به ویژه ژاپن هنگام استخدام و انتصاب توجه به گروه خون فرد در اولویت است. توجه به گروه خون در مورد ازدواج هم اینك بیش از هر زمان دیگر شده است و برای جلو گیری از طلاق و ناسازگاری، دختر و پسر نه تنها لازم است از بیماری های ارثی دو خانواده آگاه شوند و دختر ، رفتار خانواده مادر پسر را با همسرانشان مورد مطالعه قرار دهد بلكه از گروه خونی یكدیگر با خبر شوند. توشینا كانومی (toshinakanomi ) پژوهشگر ژاپنی در رساله ای كه شش میلیون نسخه آن توسط افراد و شركتها خریداری شدهو همزمان ، توسط الكساندر بشر (Besher ) به انگلیسی ترجمه گردیده و به صورت یك دستورالعمل و راهنما در آمده است خصلتهای گروههای خونی را به این شرح مشخص ساخته است .

گروه خونی A
افرادی آرام ، منظم ، مطیع قانون و قاعده و بدون اعمال خشونت هستند ، اما انعطاف ناپذیر، تودار، خود خواه و مشكل پسندند . این افراد در كارهای حسابداری و هر گونه امور اقتصادی، مالی، كامپیوتر و مهندسی شایستگی بیشتری دارند .

گروه خونی B
افرادی انعطاف پذیر، مستقل، عاطفی، صریح اللهجه، حساس و در عین حال با پشتكار هستند، ولی ناشكیبا ، غیر قابل پیش بینی و در كارها یی كه مورد علاقه اشان نیست تنبل هستند و دهانشان چفت و بست ندارد و نمی شود اسرار و كارهای محرمانه را با آنها در میان گذارد . این افراد شایسته روزنامه نگاری ، نویسندگی ، هنر و كارهای فكری هستند .

گروه خونی AB
افرادی منطقی ، حسابگر ، امین و روراست ، سازمان دهنده ، مطیع و در عین حال نیرومند هستند. این افراد به آسانی كسی را نمی بخشند ، گاهی خشمگین می شوند ، اغماض را دوست ندارند ، محافظه كار هستند و نمی شود آنها را به آسانی شناخت و دستشان را خواند . اینان برای مدیریت ، قضاوت ، نمایندگی ، كارگری و كار فرمایی ( هر دو ) مناسبترند.

گروه خونی O
افرادی سالمتر ، دارای هدف مشخص آ ینده نگر و اندیشمند هستند ولی در عین حال بیش از دیگران حسود و مقام طلب هستند و پرحرفی می كنند . افراد این گروه سیاستمداران ، وزیران و همچنین ورزشكاران خوبی می توانند بشوند.
گروه خون یك فرد نشان دهنده نوع آنتی ژن یا نوعی ماده است كه درسطح گلبول قرمز آن فرد وجود دارد. افراد دارای آنتی ژن A از گروه خونی A ومردمان دارای آنتی ژن B از گروه خونی B وافراد دارای هر دو نوع آنتی ژن از گروه خونی AB هستند و كسانی كه دارای آنتی ژن A و B نیستند از گروه خونی O هستند.

بی حوصلگی در نوجوانان

بی حوصلگی در نوجوانان

امروزه، در جامعه نوجوانانی را مشاهده میكنیم كه سر در گریبان مبهوت، افسرده و عصبی هستند، چهرههای در هم كشیدهای دارند و هر كس به آنها میرسد میگوید مگر كشتیهایت غرق شده . آری این علایم و علایم دیگری كه به آن اشاره خواهد شد، نشان از یك بیماری به نام افسردگی دارد.

افسردگی از شایعترین اختلالات خلقی و عاطفی و بزرگترین بیماری روانی قرن حاضر است. در گذشته تصور میشد كه افسردگی مربوط به دوره بزرگسالی است و كودكان و نوجوانان كمتر به آن مبتلا میشوند. اما امروزه تحقیقات جدید نشان میدهد افسردگی از مشكلات رایج بین نوجوانان و جوانان است. شناخت و تشخیص افسردگی در دورههای نوجوانی و جوانی به دلایلی مشكل است. زیرا نشانههای افسردگی از نظر بالینی كمتر مشهود است. در ضمن نوجوانان و جوانان كمتر احساسات خود را بروز میدهند و بیشتر مـســائــل را انـكــار مــی‌كـنـنــد. هـمـچـنـیـن نـوجـوانـان افتوخیزهای خلقی زیادی از خود نشان میدهند. این افتوخیزها هم بویژه در آغاز نوجوانی مشاهده میشود. به دلیل همین تشخیص افسردگی در نوجوانان كار نسبتا دشواری است.

افسردگی در نوجوانان را باید بسیار مهم تلقی كنیم ، چرا كه اگر از مدت خاص بگذرد، علایم عادی آن تبدیل به علایم مرضی خواهد شد و ماندگاری رفتاری ناشی از تداوم این حالت میتواند زیانهای جبران ناپذیری بر آینده آنان به وجود آورد.

علایم افسردگی

در نوجوانان افسردگی به صورت حالات هیجانی، بیقراری و نداشتن آرامش و قدرت در توجه و تمركز فكر و ناتوانی در كنترل فعالیتهای ذهنی تجلی میكند. نوجوان احساس خستگی میكند و از دردهای متناوبی گلهمند است. عقبماندگی درسی دارد و آن را معلول بیماری و زمانی در اثر فقدان قدرت توجه و تمركز میداند. افسردگی در نوجوانان را باید بسیار مهم تلقی كنیم ، چرا كه اگر از مدت خاص بگذرد، علایم عادی آن تبدیل به علایم مرضی خواهد شد و ماندگاری رفتاری ناشی از تداوم این حالت میتواند زیانهای جبران ناپذیری بر آینده آنان به وجود آورد.

عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان

الـف) وراثـت: افـسـردگـی را میتوان تا حدودی به مسائل ارثی مرتبط دانست، زیرا در میان اعضای یك خانواده شایع است.

ب) استرس: افسردگی در میان نوجوانان و جوانانی كه با مسائل و مـشـكـلات مـادی و استرسهای روزانه روبهرو هستند ، نسبت به دیگران بیشتر است. همچنین تغییر در مدرسه و ورود به دوره تحصیلی از سطحی به سطح دیگر از عوامل دیگر افسردگی است.

ج) جنسیت: تحقیقات نشان میدهد نرخ افسردگی در دختران بسیار بیشتر از پسران است و عامل جنسیت در افسردگی نقش مهمی دارد. با وجود این كه درصد تشخیصهای افسردگی پیش از بلوغ در پسران بیشتر است، ولی این رقم بعد از سن بلوغ در میان دختران افزایش مییابد و نهایتا آمار دختران افسرده به 2 برابر پسران میرسد.

د) افكار مربوط به خود: این طرز تفكر برای نوجوانان و جوانان ایجاد شده است كه با سعی و تلاش هم نمیتوان بر مشكلات فائق آمد. توان مقابله با مشكلات را ندارد و در حقیقت به درماندگی آموخته شده رسیده است. (یعنی كاری دیگر نمیتوان انجام داد و ناامید از همه جا میشود)

هـ) عوامل زمینهساز: عواملی كه شكست مهم در زندگی برای نوجوانان داشته باشد ، از عوامل زمینهساز افسردگی هستند.

و ) هویت نقش جنسی: نوجوان و جوانی كه هویت نقش جنسی زنانه دارند ، بیشتر به افسردگی مبتلا میشوند.

ی)عوامل دیگر: مواقع دیگری كه نوجوان مستعد افسردگی است، عبارتند از: وقتی نوجوان شما از طرف دوستان پذیرفته نمیشود ، والدین بیش از حد اورا حمایت کنند یا طرد کنند. اگر فشارهای اقتصادی یا مشكلاتی در خانواده وجود داشته باشد، اگر مشكلات شدید خانوادگی (مثل طلاق) بر او اثر كرده باشند، اگر دچار مشكلات تحصیلی شده باشد یا اگر به بیماریهای طولانی مدت و مزمنی دچار باشد.

همان طور كه قبلا هم ذكر شد، افسردگی یك بیماری پیچیده با دلایل متعدد است. اگر نوجوانتان شدیدا افسرده است، به این معنا نیست كه شما والدین بد یا سهلانگاری بودهاید. همان طور كه ذكر شد، در افـسـردگـی نـوجـوان عـوامـل مـختلفی دخیل است. به هر حال، علایم افسردگی را نادیده نگیرید و فراموش نكنید. افسردگی مخصوصا وقتی زود تشخیص داده شود، یك بیماری قابل درمان است.

منبع : جام جم

چگونه با استرس هاي زندگي مقابله كنيم؟


چگونه با استرس هاي زندگي مقابله كنيم؟
http://www.nobogh.com/

واژه استرس (stress) که به احساس درونی فشار روانی اشاره دارد ، در زندگی روزانه به طور فراوان مشاهده می گردد . اهمیت استرس وتاثیر آن در عملکرد آدمی در تمامی وجوه زندگی امر مسلمی است. فشارهای روانی ناشی از خانواده ، محل کار وجامعه می تواند تبعات بسیاری را به دنبال داشته باشد. کوشش برای اداره خانواده ، نگرانی نسبت به فرزندان ، احساس گناه از نرسیدن به فرزندان ، نیازها، انتظارات و توقعات اعضای خانواده ، دوری اعضای خانواده از یکدیگر وجدایی بین آنها ، تغییرات مهم زندگی ، تولد نوزاد جدید ، ماموریت و زندگی در منطقه ای یا کشوری با فرهنگ ، آداب و رسوم یا اعتقادات متفاوت، نگرانی از بروز مشکلاتی برای خود، همسر وفرزندان ، شرایط محیط کار وروابط انسانی در آن ، انتخاب زمینه های کاری مختلف ، محروم شدن از پاداش، مشکل با همکار، اختلاف نظر با مدیر، انتظارات مدیر از کارمندان، مشکلات مدیریت ، نگرانی ازعدم آگاهیها واطلاعات، کهنه شدن معلومات، مشکلات اجتماعی –اقتصادی، پیش آمدن یک مشکل مالی، سر وصدا شلوغی و دهها مساله دیگر همگی موجب می شوند فرد ازلحظه بیداری بامداد تا هنگام خواب شامگاه دچارهیجانها ، تنشها ، بیمها وامیدهای گوناگون باشد که گاه با ظرفیت روانی وبدنی وی متناسب است وگاه با آن سازگار نیست.

اگرآمادگیهای لازم برای مقابله با این مشکلا ت فراهم نباشد، استرس با تاثیری که برافکار، اندیشه ها، عواطف وانگیزه ها ازیک سو و جنبه های فیزیولوژیکی ازسوی دیگر می گذارد، توانمندیهای روانی وجسمانی راکاهش داده ومقاومت بدن وروان راپایین آورده واز طریق مختل ساختن سیستم ایمنی بدن ، فرد را درمعرض انواع بیماریهای روانی وجسمانی قرارمی دهد .

زخم معده ، تنگی نفس ، انواع سردردها ، ناراحتیهای قلبیعروقی ، حساسیتها ، بالا رفتن فشار خون ، بروزجوشها وخارشهای پوستی و... ازجمله بیماریهای روانتنی (Psychosomatic) هستند که بااسترسها وفشارهای هیجانی ارتباط نزدیکی دارند. همچنین ممکن است برخی ازمشکلات مانند: دلتنگی، اضطراب ، افسردگی، خشم ، پرخاشگری ، خصومت ، بلا تکلیفی، تردید درتصمیم گیری، احساس خلا ذهنی، بی خوابی، بدخوابی و...مشاهده شوند. بنابراین می توان گفت استرسهای شدید ومداوم ،اغلب پیش درآمد بیماریهای روانی وجسمانی می باشند .

آیا استرس همیشه بد وویرانگراست؟
سوالی که دراینجا مطرح می شود این است که آیا استرس الزاماًچیزی بد ، ویرانگر وچیزی است که باید ازآن اجتناب کرد یاخیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود، آدمی برای اینکه به طرز مطلوبی به کاروکوشش بپردازد، مقداری استرس لازم دارد. برانگیختگی هیجانی ملایم وخفیف ، آدمی را درجریان اجرای کاری که برعهده داردهوشیارنگه می دارد.

هنگامی که مدتی زندگی با سکوت وآرامش همراه باشد ، فرد احساس کسالت کرده و درپی چیزهای هیجان انگیز می رود.

بررسیهایی که در مورد محرومیت حسی (Sensory Deprivation) صورت گرفته نشان داده اند که فقدان تحریک برای مدتی بیش از یک دوره کوتاه ، می تواندهم بسیار ناراحت کننده باشد وهم اثرات ژرفی بررفتاربگذارد. بنابراین به نظر می رسد برای آنکه دستگاه عصبی درست کارکند، باید میزان معینی تحریک به آن وارد شود ولی این میزان چقدراست؟ بررسیهای انجام شده دراین رابطه حاکی ازآن است كه ميزان اين تحريك درافراد متفاوت است. به طوركلي برانگيختگي ملايم هيجاني معمولا بر هوشياري وعلاقه مندي ما نسبت به تكليفي كه در دست داريم مي افزايد، ولي وقتي هيجانها شديد باشند، صرفنظرازماهيت خوشايندشان معمولاعملكرد را تا حدودي كاهش مي دهند . بنا براين زماني كه برانگيختگي بسيارپايين است، دستگاه عصبي ممكن است كاملا فعال نباشد وپيامهاي حسي به آن نرسند. همچنين زماني كه برانگيختگي بالاست ممكن است عملكرد درحد مطلوب نباشد. شايد به اين دليل كه دستگاه عصبي مجبوراست به طورهمزمان در برابر محركهاي بسيارزياد واكنش نشان دهد. بنابراين پاسخهاي مناسب با اشكال روبرومي شود. ولي زماني كه برانگيختگي در سطح متوسط است، عملكرد دربالاترين حد ونشان دهنده سطح مطلوب برانگيختگي است.

راههاي مقابله با استرس:
با توجه به اينكه فرارازاسترسهاي روزمره زندگي اجتناب ناپذير است، چگونه بعضي ازافراد به راحتي با آنها برخورد مي كنند ومشكلات فراوان زندگي را به خوبي پشت سرمي گذارند. با اعضاي خانواده وديگران خوش برخورد وخوشروهستند به طوري كه تصورمي شودهيچ مشكلي ندارند. ولي برخي ديگردر برابر مشكلات شانه خم مي كنند، فرسوده مي شوند و آثارناتواني وپيري زود رس درچهره شان نمايان مي شود. چرا چنين است؟ آيا مي توان از پس استرس برآمد وبا آن كنار آمد. كنارآمدن مشتمل بر كوششهايي ازنوع اقدام عملي ودرون رواني براي مهار( يعني كنترل،تحمل، كاهش يا به حداقل رساندن) مقتضيات دروني ومحيطي وتعارض ميان آنهاست.انسانها هنگام تلاش براي كنار آمدن، درواقع مي كوشند،ازعهده حل تضادهايي كه بين مقتضيات يك موقعيت استرس زا وتوانايي خود احساس مي كنند، برآيند.در وضع مطلوب ،افراد كوشش خود را به حل مشكلاتي که با آنها مواجهند ، معطوف می دارند. راههای مقابله با استرس وایجاد اطمینان وآرامش درونی متعددند. در این مقابله اشاره ای به نقش تعالیم اسلامی در مهاراسترسها خواهیم نمود وسایر روشها را به فرصتی دیگر موکول می کنیم.

نقش تعالیم اسلامی در مهار استرسها:
در تعالیم اسلامی ، روشهایی برای مقابله با استرسها و سازگاری با سختی ها ذکرشده که می توان آنها را در سه بخش روشهای شناختی ، روشهای رفتاری وروشهای عاطفیمعنوی ارائه کرد. منظورازروشهای شناختی، شیوه هایی است که با شناختها،افکاروعقایدافراد سروکاردارد.دراین روشها، فرد با استفاده ازشناختها درصدد مقابله با استرسها برمی آید وبه کمک توانایی فکری وذهنی خود ، با مشکل برخورد می کند. اگر چه شناختها و اعتقادات در رفتار جلوه گر می شوند ، ولی نحوه اثرگذاری آنها با سازوکار شناختی افراد مربوط می شود. درروشهای رفتاری، دستورات وتوصیه های عملی، از جمله آداب برخورد ورفتار متقابل وتاثیرآنها در مقابله با سختی ها مورد بررسی قرارمی گیرد. درروشهای عاطفیمعنوی (عباداتفرد نوعی ارتباط عاطفی با خدا واولیای دین برقرار می کند. این روابط می تواند انسان را در مواجهه با مشکلات وحل آنها مساعدت کند. در نمای زیر، طرح کلی راههای مقابله با استرسها با بهره گیری ازتعالیم اسلام ارائه گردیده است که بحث تفصیلی راجع به هر یک از آنها مستلزم فرصت دیگری است. در اینجا فقط اشاره ای کوتاه به نقش ایمان در کاهش استرسها می نماییم.

راههای مقابله با استرسها در تعالیم اسلام:
روشهای شناختی : ایمان به خدا ، توکل به خدا ، اعتقاد به مقدرات الهی،بینش نسبت به وقوع سختیها
روشهای رفتاری : صبر، تفریحات سالم ، روابط خانوادگی مطلوب، حمایت اجتماعی
روشهای عاطفیمعنوی : یاد خدا ، دعا ، توسل به ائمه معصومین (عليهم السلام)

نقش ایمان در کاهش استرسها:
راههای مقابله با استرس وایجاد اطمینان وآرامش درونی متعددند. دراینجا صرفا به نقش ایمان به عنوان مهمترین عامل درکاهش استرسها پرداخته می شود. دردرمان ناراحتیهای روانی و ایجاد اطمینان وآرامش درونی، نقش " ایمان" فوق العاده شگرف وثمربخش است. درمواردی که دشواریهای طاقت فرسا ، شخصیت انسان را درهم می کوبند واراده وامید را ازوی می گیرند، اتکا به خداوند درروح آدمی اثرعمیق وغیرقابل انکاری می بخشد. ناکامیها ، گرفتاریها وشکستها هرگز نمی توانند درضمیر مردان وزنان الهی طوفان بر پا کنند وآنها را دچارزبونی ویاس وخودباختگی سازند.

اریک فرام روانشناس آلمانی معاصر درکتاب روانکاوی و دین می نویسد: " سرسپردگی به یک هدف یا فکر یا نیرویی برتر ازانسان نظیر خداوند، جلوه ای است از نیاز انسان به کمال." وی نیازبه یک نظام اعتقادی را جزء ذاتی انسان می داند واضافه می نماید، ازآنجا که نیازبه یک نظام جهت گیری واعتقادی جزء ذاتی هستی انسان است، می توان به میزان این نیاز پی برد. به راستی هیچ منبع قدرتی قوی تری ازآن دربشر وجود ندارد. نیاز به دین یعنی نیاز به یک الگوی جهت گیری ومرجعی برای اعتقاد وایمان. هیچ کس را نمی توان یافت که فاقد این نیاز باشد.

کارل گوستاویوگ روانشناس سوئیسی ورهبرمکتب روانشناسی تحلیلی می نویسد: در بیماران روانی که با لا ترازسی وپنج سال سن داشتند در کمتر بیماری مشاهده می شد که مشکل روانی اودرآخرین مرحله تحلیل، به ایمان مذهبی مربوط نگردد. بهتراست بگوییم که هر فرد ازآنان به علت فقدان آنچه که دین به اشخاص می دهد، بیمار شده اند.

ایمان نه تنها ناراحتی وتشویش را از قلب آدمی می زداید بلکه می تواند از هجوم هیجان واضطراب به دل جلوگیری کند.

قرآن مجید از نقش پیشگیری ایمان چنین یاد می کند:

ولا تهنوا ولا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین (سوره آل عمران آیه 133)
اگر ایمان داشته باشید نباید ترس واندوه به خود راه دهید، زیرا شما با همین سرمایه ایمان بر دیگران برتری دارید.

در این آیه خاطر نشان شده است که ایمان در برابرعوامل ناراحتی روانی ، زره محکمی برای روح می سازد ومصونیت خاصی درانسان به وجود می آورد . بااتکا به ایمان می توان خاطر را ازغم آزاد ساخت ونقش رنجها را از لوح دل زدود.

همچنین خداوند در قرآن مجید می فرماید:

الابذکرالله تطمئن القلوب(سوره رعدآیه 28)
با اتکا به خداوند ، دلهای پریشان مطمئن وآرام خواهند شد

هوالذی انزل السکینه فی قلوب المومنین(سوره فتح آیه3)
خداست که بردلهای مومنان ، سکون وآرامش می بخشد

قرآن ثبات وآرامش را ازآن کسانی می داند که قلبی سرشار از ایمان داشته باشند:

الذین امنوولم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الا من (سوره انعام آیه 82 )
امنیت خاطر وآسایش دل اختصاص به کسانی داردکه بر خوردار ازایمانند و پرده ای از ستم وبیداد برآن نکشیده اند

الا ان اولیاءالله لا خوف علیهم ولاهم یحزنون(سوره یونس آیه 62)
آگاه باش ترس واندوهی برای دوستان خدا نیست.

لطیف ترین آیه قرآن




لطیف ترین آیه قرآن

خداوند در بسیاری از آیات قرآن با بندگان خود با استفاده از لفظ «من» و «ما» سخن گفته است، یكی از شگفتانگیزترین آیات، آیهای است كه خداوند در آن هفت بار لفظ «من» را بكار برده است و این آیه در وصف رابطه خدا با بندگان و ضمانت كردن استجابت دعای ایشان است:

«و اذاسَئَلَكَ عِبادی عَنّی فَاِنّی قَریب اُجیبُ دَعوَةَ الدّاعِ اِذا دَعان فَلیستَجیبُوالی وَ لیؤمِنُوا بی لَعَلَّهُم یرشُدُون"

[ای پیامبر!] هر گاه بندگان من از تو در مورد من سؤال كردند [بگو] من بسیار نزدیكم، هر گاه كسی مرا بخواند، اجابت میكنم پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند». (سوره بقره، آیه 186)

مفسّر بزرگ قرآن علامه طباطبایی (ره) این آیه را یكی از زیباترین و لطیفترین آیات قرآن در زمینه دعا میداند.

اگر چه همه انسانها به هنگام بروز سختی و مشكلات به طور فطری خدا را میخوانند و از او كمك میجویند، لكن خداوند در برخی آیات قرآن كریم ضمن بیان دعای پیامبران و گروههای مختلف مردم، فرهنگ نیایش، آداب و شیوه گفتگوی با خود را به ما آموخته است.

پاره‌ای از دعاهای قرآن جنبه اعتراف دارد:

«ای پروردگار ما! اگر دچار فراموشی شده یا خطا كردهایم ما را بازخواست مكن و آنچه ماطاقتش را نداریم بر ما تكلیف مكن» (سوره بقره، آیه 286) «…كه اگر تو به ما رحم نكنی و ما را نبخشی ما از زیانكاران خواهیم بود». (سوره اعراف، آیه 149)

اعتراف در برابر خدا در جایی خلوت و بدور از چشم دیگران، باعث آرامش خاطر شده و در فرد حس جبران پذیری خطا ایجاد میكند.

پاره‌ای دیگر از دعاها در قرآن جنبه شكوائیه و درد دل دارد:

«خدایا! م را از این دیار كه مردمانش ستمگرند برهان و برای ما از نزد خود یاور و سرپرستی بفرست». (سوره نساء، آیه 75)

هم سخنی و رازگویی با خدایی كه عالِم و قادر است، ضمن تقویت صبر و بردباری، به انسان آرامش و توانایی غلبه بر مشكلات را می‌بخشد.

تعدادی از دعاهای قرآنی نیز جنبه درخواست غیرمادی دارد:

«پروردگارا! بر ما صبر و شكیبایی فرو ریز و ما را ثابت قدم گردان و بر كافران پیروز ساز».

(سوره بقره، آیه 25)

و بندرت دعاهای قرآنی، اشاره به بندگانی دارد كه درخواستی مادی دارند:

«… پروردگارا! به من فرزندی نیكو عطا كن».(سوره آل عمران، آیه38)

این نمونهها معمولاً مربوط به آن دسته از امور دنیایی است كه خارج از قدرت انسان است.

علاوه بر این، خداوند در آیه 200 سوره بقره، نسبت به كسانی كه فقط درخواست دنیایی دارند اعتراض كرده و در آیه بعد از كسانی كه هم برای دنیا و هم برای آخرت دعا میكنند به نیكویی یاد میكند، البته این بدان معنا نیست كه نباید برای دنی دعا كرد، بلكه باید فرهنگ و آداب نیایش را در قرآن جستجو كرد و آن را با ندای فطری اشتباه نگرفت.

گروهی از مردم تصورشان از دعا خطا گونه واشتباه آمیز است. گویا بر در دكّانی رفته‌اند، كالایی درخواست كرده، وجهی پرداخته‌اند و منتظر تحویل كالای خود هستند! لذا چنانچه كالای مورد نظر خود را تحویل نگیرند یا حتی دیر تحویل بگیرند، ناراحت و خشمگین و یا مأیوس می‌شوند. این گروه از مردم انتظار دارند كه به محض درخواست از خداوند طلبشان وصول گردد و به دعا به دید معامله می‌نگرند، لذا اگر به خواسته خویش نرسند یا از خدا گله‌مند شده یا از خود نا امید می‌شوند!

به نظر میرسد این نگرش از جهاتی نادرست باشد. زیرا دعا سخن گفتن با خداست و در این گفتگو، خود گفتگو و ایجاد ارتباط نوعی سود است و نباید منتظر سود دیگری شد و به بهرهای دیگر دل بست. در واقع پس از گفتگویی صمیمی و از سر اخلاص، دور از غوغاهای روزمره زندگی با خدایی كه در همین نزدیكی است روزنهای از امید در دل روشن میشود و احساس مطلوبی به شخص دعا كننده دست میدهد. دعا واگذاری مسؤولیت انسان به خدا نیست، بلكه الهام و امداد از خداست در جهت انجام بهتر مسؤولیت.


مهین شریفی، مجله بشارت، شماره17