۱۳۸۸ تیر ۱۳, شنبه

بی حوصلگی در نوجوانان

بی حوصلگی در نوجوانان

امروزه، در جامعه نوجوانانی را مشاهده میكنیم كه سر در گریبان مبهوت، افسرده و عصبی هستند، چهرههای در هم كشیدهای دارند و هر كس به آنها میرسد میگوید مگر كشتیهایت غرق شده . آری این علایم و علایم دیگری كه به آن اشاره خواهد شد، نشان از یك بیماری به نام افسردگی دارد.

افسردگی از شایعترین اختلالات خلقی و عاطفی و بزرگترین بیماری روانی قرن حاضر است. در گذشته تصور میشد كه افسردگی مربوط به دوره بزرگسالی است و كودكان و نوجوانان كمتر به آن مبتلا میشوند. اما امروزه تحقیقات جدید نشان میدهد افسردگی از مشكلات رایج بین نوجوانان و جوانان است. شناخت و تشخیص افسردگی در دورههای نوجوانی و جوانی به دلایلی مشكل است. زیرا نشانههای افسردگی از نظر بالینی كمتر مشهود است. در ضمن نوجوانان و جوانان كمتر احساسات خود را بروز میدهند و بیشتر مـســائــل را انـكــار مــی‌كـنـنــد. هـمـچـنـیـن نـوجـوانـان افتوخیزهای خلقی زیادی از خود نشان میدهند. این افتوخیزها هم بویژه در آغاز نوجوانی مشاهده میشود. به دلیل همین تشخیص افسردگی در نوجوانان كار نسبتا دشواری است.

افسردگی در نوجوانان را باید بسیار مهم تلقی كنیم ، چرا كه اگر از مدت خاص بگذرد، علایم عادی آن تبدیل به علایم مرضی خواهد شد و ماندگاری رفتاری ناشی از تداوم این حالت میتواند زیانهای جبران ناپذیری بر آینده آنان به وجود آورد.

علایم افسردگی

در نوجوانان افسردگی به صورت حالات هیجانی، بیقراری و نداشتن آرامش و قدرت در توجه و تمركز فكر و ناتوانی در كنترل فعالیتهای ذهنی تجلی میكند. نوجوان احساس خستگی میكند و از دردهای متناوبی گلهمند است. عقبماندگی درسی دارد و آن را معلول بیماری و زمانی در اثر فقدان قدرت توجه و تمركز میداند. افسردگی در نوجوانان را باید بسیار مهم تلقی كنیم ، چرا كه اگر از مدت خاص بگذرد، علایم عادی آن تبدیل به علایم مرضی خواهد شد و ماندگاری رفتاری ناشی از تداوم این حالت میتواند زیانهای جبران ناپذیری بر آینده آنان به وجود آورد.

عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان

الـف) وراثـت: افـسـردگـی را میتوان تا حدودی به مسائل ارثی مرتبط دانست، زیرا در میان اعضای یك خانواده شایع است.

ب) استرس: افسردگی در میان نوجوانان و جوانانی كه با مسائل و مـشـكـلات مـادی و استرسهای روزانه روبهرو هستند ، نسبت به دیگران بیشتر است. همچنین تغییر در مدرسه و ورود به دوره تحصیلی از سطحی به سطح دیگر از عوامل دیگر افسردگی است.

ج) جنسیت: تحقیقات نشان میدهد نرخ افسردگی در دختران بسیار بیشتر از پسران است و عامل جنسیت در افسردگی نقش مهمی دارد. با وجود این كه درصد تشخیصهای افسردگی پیش از بلوغ در پسران بیشتر است، ولی این رقم بعد از سن بلوغ در میان دختران افزایش مییابد و نهایتا آمار دختران افسرده به 2 برابر پسران میرسد.

د) افكار مربوط به خود: این طرز تفكر برای نوجوانان و جوانان ایجاد شده است كه با سعی و تلاش هم نمیتوان بر مشكلات فائق آمد. توان مقابله با مشكلات را ندارد و در حقیقت به درماندگی آموخته شده رسیده است. (یعنی كاری دیگر نمیتوان انجام داد و ناامید از همه جا میشود)

هـ) عوامل زمینهساز: عواملی كه شكست مهم در زندگی برای نوجوانان داشته باشد ، از عوامل زمینهساز افسردگی هستند.

و ) هویت نقش جنسی: نوجوان و جوانی كه هویت نقش جنسی زنانه دارند ، بیشتر به افسردگی مبتلا میشوند.

ی)عوامل دیگر: مواقع دیگری كه نوجوان مستعد افسردگی است، عبارتند از: وقتی نوجوان شما از طرف دوستان پذیرفته نمیشود ، والدین بیش از حد اورا حمایت کنند یا طرد کنند. اگر فشارهای اقتصادی یا مشكلاتی در خانواده وجود داشته باشد، اگر مشكلات شدید خانوادگی (مثل طلاق) بر او اثر كرده باشند، اگر دچار مشكلات تحصیلی شده باشد یا اگر به بیماریهای طولانی مدت و مزمنی دچار باشد.

همان طور كه قبلا هم ذكر شد، افسردگی یك بیماری پیچیده با دلایل متعدد است. اگر نوجوانتان شدیدا افسرده است، به این معنا نیست كه شما والدین بد یا سهلانگاری بودهاید. همان طور كه ذكر شد، در افـسـردگـی نـوجـوان عـوامـل مـختلفی دخیل است. به هر حال، علایم افسردگی را نادیده نگیرید و فراموش نكنید. افسردگی مخصوصا وقتی زود تشخیص داده شود، یك بیماری قابل درمان است.

منبع : جام جم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر